It is currently 09 Sep 2010, 02:53

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Level design
PostPosted: 16 Feb 2010, 23:56 

Hej,

Jag undrar om vilken kurs som skulle vara bäst för mig som vill bli en level designer, som jag förstår det så finns det ingen direkt utbildning för detta utan det bästa är att läsa spel design, så jag undrar vad man behöver ha för förkunskaper och vilka förkunskaper som skulle vara bra för er speldesigns utbildning.

Är spel design en bra kurs för någon som vill bli level designer eller finns det någon utbildning som lämpar sig bättre för att lära sig grunderna? Som det är just nu så har jag ingen erfarenhet av någonting inom att tillverka levels till spel och liknande, idén fick jag när jag började tänka på vad jag ville studera i framtiden och vad jag vill jobba med, jag kom fram till att det skulle vara roligt att bli just en level designer och tillverka levels som folk skulle tycka om att spela precis som jag gör i dagsläget.

MVH

Nilco

Profile  

Post subject: Re: Level design
PostPosted: 17 Feb 2010, 10:13 

Hej nilco

Jag tycker du bör börja med att fundera över vilken sorts level designer du vill bli?
Gillar du flashiga miljöer mest eller gillar du att sitta och komma på hur banor skall fungera. Mitt tips är att du sätter dig in i en av de motorer som finns tillgängliga i dagsläget. Som t.ex Unreal Development Kit(UDK) eller Cryengine. Och att du sen funderar ut vad det är inom level design som du tycker är roligast :D

Det du också kan göra är att sätta dig ned och analysera dina favoritspel samt spel som sålt väldigt bra. Fundera över vad som är bra respektive dåligt. Viktigt är att vara kreativ och ha en bra analytisk förmåga.

Hoppas du fick svar på dina funderingar

//Dan

Profile  

PostPosted: 17 Feb 2010, 23:06 

Hej,

Tack så mycket för svaren dom var väldigt hjälpfulla, har inte direkt tänkt på vilken sorts level designer jag vill bli, trodde att det bara fanns 2 typer :-)

Ska börja arbeta i någon av dom olika motorerna så jag undrar då vilken skulle vara bäst unreal engine eller source? (lättas för nybörjare, störst community etc)

Och vilken kurs här på Playgroundsquad är bäst för en framtida level designer?

Profile  

PostPosted: 18 Feb 2010, 08:53 

Hej igen nilco

Det är nog hugget som stucket. Välj den som du tycker skulle vara mest intressant att arbeta med. Kolla vilka spel som gjorts med vilken motor.

"Och vilken kurs här på Playgroundsquad är bäst för en framtida level designer?"

Det beror helt på vad du vill göra. Men jag kanske var lite luddig.
Om du gillar att göra flashy grafik till levels. Så borde du söka in som grafiker. Om du gillar att komma på hur banan skall fungera och spelas. Så borde du söka in som speldesigner. :)

//Dan

Profile  

PostPosted: 23 Feb 2010, 20:12 

Unreal kan jag inte uttala mig om men när det gäller Cryengine så tycker jag att det är väldigt lätt att lära sig och arbeta med (till skillnad från hammer (source)). Nu har jag inte provat cryengine men jag har testat tidigare FC2 -editorn (föregångaren till crysis som du kanske vet) och tyckte att det var extremt lätt att lära sig och producera resultat väldigt snabbt - till skillnad mot säg source (hammer editorn).

Vill du bygga banor, texturera dom samt modellera props och annat till dessa, ja då är det grafiker du ska bli.
Vill du designa banor - alltså hur dom ser ut, vad som gör dom roliga för spelare etc (dvs gillar det teoretiska) så är det game designer som ligger närmast.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour